بازدید وگفتگوی اعضای هیئت مدیره مجموعه نادهی و اهالی روستای بهانگر بعد از واقعه سیل فرزوردین ماه ۹۹

صدای وحشتناک آب در روستا پیچید و مردم روستای بهانگر در چند دقیقه کوتاه تنها گزینه‎ای که پیش‎روی خود می‎دیدند؛ برداشتن جانشان و گریز به سمت کوهستانِ اطراف روستا بود. در عرض چند دقیقه سیلاب روستای بهانگر را تخریب کرد.

در ساعات اولیه خبر سیل در این روستا، به شهرستان‎های داورزن و سبزوار رسید و تلاش‎ها برای نجات اهالی روستا از کوهستان آغاز شد. مردم روستا نجات یافتند و خوشبختانه این سیل کم‎سابقه در این منطقه تلفات جانی برجای نگذاشت. آنچه در فردای این واقعه دلخراش قابل رویت بود روستای تخریب شده بهانگر بود.

روستای بهانگردر شهرستان داورزن، شهرستان سبزوار، واقع در غرب خراسان رضوی در اوایل سال ۱۳۹۹ دچار سیل شد که خسارت زیادی را به مردم این روستا وارد کرد. در میان تلاش‎های انجام شده به اهالی سیل‎زده این روستا، اولین نشست هم‎اندیشی اعضا هیات مدیره توسعه‎گران کیمیای شرق تیهو با دهیار، بخشدار و شورای این روستا در روز دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹در محل مسجد جامعه روستای بهانگر، برگزار شد.

در این نشست جباری، بخشدار باشتین، آمار میزان تخریب خانه‎های روستایی را ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت:« ۱۵ خانه از حدود ۳۰ خانه در روستای بهانگر غیرقابل سکونت است و این ۵۰ درصد خانه‎های این روستا را شامل می‎شود. »

او با اشاره به اینکه حسینیه روستای بهانگر در حال آماده‎سازی جهت اسکان ۸خانوار است، ادامه داد:« حدود۶ خانوار در محوطه داخلی حسینه سکونت داده می‎شوند. یک خانوار در اتاقک داخل حسینه و یک خانواده نیز در کتابخانه حسینیه سکونت داده خواهند شد. جیره غذایی یک ماهه اهالی روستا توسط هلال احمر در بین ۴۷ خانواده پخش شده است.»

جباری، تصریح کرد: « هم اکنون در روستا مشکل برق وجود دارد و ما منتظر هستیم تا برق روستا هرچه زودتر وصل شود. خوشبختانه آب در روستا وصل شده است و برای مشکل گاز به فکر تهیه چند کپسول گاز برای دستگاه خوراک‎پزی هستیم.»

او، ادامه داد:« حدود ۵۰ درصد ازاراضی زراعی روستای بهانگر از بین رفته و مرغداری‎ها نیز محتمل خسارت شده‎اند. »

جباری از شرایط سخت کمک‎ها در شرایط بحرانی ویروس کرونا، خبر داد وگفت:« شرایط فعلی کشور، اقدامات کمک‎رسانی را به مردم سیل‎زده روستای بهانگر سخت‎تر کرده است. ما انتظار داشتیم کمک‎های مردمی بیش از این باشد.» او در پایان، گفت:« برنامه دوم ما بعد از بیرون کشیدن وسایل منزل روستائیان از زیر گل و لای و اسکان موقت آنها به ساخت‎و‎ساز یا جانمایی جدید روستا مربوط می‎شود. »

زهرا قلیچی، ریاست دانشکده جغرافیا و علوم محیطی، دانشگاه حکیم سبزواری در این نشست، گفت:« جای تاسف دارد که روستای گردشگری مانند بهانگرد دچار چنین بلای طبیعی شد. دانشکده جغرافیا دانشگاه حکیم سبزواری، آماده است تا از نظر علمی برای بازسازی این روستای گردشگری کمک‎های لازم را انجام دهد. کشور تا کنون دچار مشکل کم‎آبی بوده و دوسالی است که ما بارش‎های خوب بهاری را داریم. بنابراین نباید به دنبال این باشیم که بارندگی‎ها کاهش یابد، بلکه باید بیشتر به فکر ساخت‎و‎ساز اصولی باشیم تا حداکثر استفاده را  از بارندگی‎ها کنیم. »

محمدرضا صفایی عضو هیات مدیره شرکت توسعه گران کیمیای شرق تیهو در ادامه، گفت:« در زندگی شهری و روستایی انواع خطرات وجود دارد. بعضی از این خطرات جنبه طبیعی دارند و خسارات زیادی را به بار می‎آورند. یکی از این خطرات همین سیلی است که گریبان بهانگرد را گرفت. لازم به تاکید است که نمی‎شود مانع وقوع خطرات شد؛ بلکه تنها می‎توان در این زمینه میزان آسیب‎ها را کاهش داد. برای مثال در مورد روستاهایی که در کنار رودخانه قرار دارند، در مورد موضوع سیلاب باید کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی انجام شود؛ چراکه در آینده سیل به‎طور یقین دوباره اتفاق خواهد افتاد. بنابراین نیاز به اندیشه است که باید در آینده چه کرد که مشکلات کاهش یابد. »

او، ادامه داد: « در کنار کمک‎هایی که شرکت توسعه‎گران کیمیای شرق تیهو و دانشگاه حکیم سبزواری انجام می‎دهند، ضلع سومی نیز وجود دارد که آن خود مردم هستند. آنچه از عهده این شرکت و اساتید دانشکده برمی‎آید این است که طرح مطالعاتی نوشته شود و منطقه مورد بررسی قرار گیرد تا راه‎کارهای پیشگیری از سیل ارائه شود. »

صفایی، اظهار کرد:« طرح هادی باید در این روستا مورد مطالعه قرار بگیرد و محدوده‎ها و حریم رودخانه مشخص و کاربری‎ها معلوم شود تا بتوان از آنها حداکثر استفاده را کرد. طرح باید در قالب مدیریت بحران روستایی باشد و حوزه‎های بالادست را باید از بُعد اقلیمی مطالعه کنیم و شکل حوزه میزان و حجم سیل و دوره‎های بازگشت بررسی شود و در ادامه راهکارهای مورد نظر را برای چگونگی برخورد با سیل ارائه کنیم. » او با اشاره به اینکه مردم باید با ایمنی بیشتر در این روستا زندگی کنند، گفت:« در حال حاضر ما آمادگی کامل را داریم که طرح های مورد نظر ارائه کنیم.»

محمود رضا سلیمانی عضو هیات مدیره شرکت توسعه‎گران کیمیای شرق تیهو، در ادامه نشست، گفت:« درحال حاضر مساله‎ای که باید حل شود موضوع مردم است. به اعتقاد من ایستادن مردم در این منطقه به نوعی روند ساخت و ساز را کُند خواهد کرد. چرا که این داستان درگیری با رفاه خانوارها را با خود در پی خواهد داشت. اگر برنامه‎ریزی شود که مردم در جای دیگر اسکان یابند و این منطقه برای کارگاه آماده شود، فعالیت‎ها و برنامه‎ها بهتر و سریعتر اجرا خواهد شد. » او، اظهار کرد:« دانشکده معماری دانشگاه حکیم سبزواری حاضر است طرح خانه‎ها را به صورت سنتی با پایه بتنی طراحی کند به شرطی که اهالی در آن دخل و تصرفی نکنند و طرح مورد نظر را به صورتی که طراحی شده است بپذیرند.»

در پایان جلسه اهالی روستا بهانگر عنوان کردند که حاضر به جابه‎جایی روستا نیستند و درخواست آنها این است که روستا را از وضعیت کنونی خارج شود.

به اشتراک بگذارید

یادداشت های مرتبط

مشکلات صنعت کشاورزی
مقاله
Mohammadreza Abedini

مشکلات جهانی صنعت کشاورزی

در این مقاله از مقالات مجموعه نادهی قصد داریم تا به شیوه حل مشکلات جهانی صنعت کشاورزی بپردازیم. اکثر مدیران کسب‌وکار ها به خوبی می‌دانند

ادامه مطلب »
نمک زدایی آب
مقاله
Mohammadreza Abedini

نمک زدایی آب

در پاسخ به بحران کمبود آب در جهان، اصلی‌ ترین روش ارائه شده توسط دانشمندان، روش نمک زدایی آب شور است. به دلیل کمبود فزاینده

ادامه مطلب »
مزرعه من
مقاله
Mohammadreza Abedini

ریسک منابع انسانی

در آخرین مقاله از سری مقالات مدیریت ریسک در کشاورزی، به معرفی ریسک منابع انسانی و نحوه مدیریت آن خواهیم پرداخت. شما میتوانید مقاله قبل

ادامه مطلب »