ریسک بازاریابی یا بازار فروش در کشاورزی

ریسک بازاریابی و بازار فروش

در این مقاله از سری مقالات مدیریت ریسک در کشاورزی و در ادامه بیان انواع ریسک ها در کشاورزی و نحوه مدیریت آنها، قصد داریم تا به یکی دیگر از این ریسک ها یعنی ریسک بازاریابی و بازار فروش بپردازیم. شما میتوانید مقاله قبل از سری مقالات مدیریت ریسک در کشاورزی را از اینجا مطالعه فرمایید.

ریسک بازاریابی و بازار فروش

ریسک بازاریابی یا بازار فروش در کشاورزی، شامل هر عاملی است که منجر به ایجاد عدم قطعیت در مورد هزینه ها، قیمت ها و تقاضای محصولات کشاورزی شود. کشاورزان از منظر قیمت ورودی و خروجی همواره با ریسک مواجه هستند. قیمت ورودی به معنی هزینه ای است که کشاورزان برای تولید محصول متحمل می شوند و قیمت خروجی نیز به درآمد کشاورزان اشاره می کند. در نتیجه قیمت های نامطلوب در هر دو سمت می تواند کشاورزان را متضرر سازد. عمده منابع ریسک بازاریابی در کشاورزی شامل دو بخش می شود، اول آنکه قیمت فروش محصولات کمتر از حد انتظار باشد و دوم اینکه بازار فروش محصولات از دست برود.

ریسک کمتر بودن قیمت فروش محصولات از قیمت مد نظر، ناشی از عدم قطعیت قیمت کالا ها و تغییرات در قیمت آنها است، چرا که تولیدکنندگان و کشاورزان بر روی بازار، عرضه و تقاضا ها و کسانی که قیمت کالاها را کاهش یا افزایش می دهند(دلالان) کنترل ندارند.همچنین عواملی نظیر تغییرات ناگهانی عرضه و تقاضا در بازار به دلیل آفت زدگی یا سرمازدگی فصلی محصولات، تولید بیش از نیاز محصولات، تغییرات سیاست گذاری دولت ها در واردات و صادرات محصولات ، تغییرات قیمت در بازارهای جهانی کالاها، و تغییرات درآمدی مصرف کنندگان نیز بر ای عدم قطعیت قیمت ها می افزاید.

ریسک از دست رفتن بازار هدف نیز معمولا به یکی از دلایل زیر حاصل می شود :

  • افزایش تعداد رقبای تولیدکننده محصولات مدنظر
  • تغییر ذائقه و عدم تمایل مصرف کنندگان به استفاده از محصولات مدنظر
  • پایین بودن کیفیت محصولات نسبت به سایر محصولات موجود در بازار
  • از دست دادن قدرت بازاریابی و یا عدم مهارت در بازاریابی محصولات
  • از دست دادن دسترسی به بازار به دلیل بسته شدن راه های ارتباطی با خریدار عمده و یا عدم رعایت استانداردهای بازار

 

مدیریت ریسک در کشاورزی ریسک بازاریابی و بازار فروش ریسک بازاریابی و بازار فروش emjay insurance farm risk management 300x165

 

استراتژی های مدیریت ریسک بازاریابی و بازار فروش

 

۱.یک برنامه بازاریابی با پیش بینی فروش واقعی و قیمت های هدف ایجاد کنید.

پس از شناسایی بازار فروش خود، می توانید استراتژی ها، تاکتیک ها و اقدامات لازم را برای دستیابی به آنها را انجام دهید. شما باید محصولات خود را به درستی برای بازارهای مختلفی که در آنها فعالیت می کنید، قیمت گذاری کنید و میزان فروش خود را طی دوره های مشخص، با توجه به داده ها و تجارب پیشین خود و یا بررسی هایی که از بازار هدف خود انجام داده اید، پیش بینی کنید. همچنین می توانید از الگوهای فروش موجود یا نرم افزارهای موجود برای برنامه ریزی فروش بهره بگیرید.

 

۲.به طور منظم بازار هدف خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

به منظور کسب اطلاعات درباره مسائل روز بازار محصولات، چالش ها و فرصت ها می بایست همواره نسبت به بازار هدف خود اشراف داشته باشید. تجزیه و تحلیل بازار هدف چشم اندازی کلی از بازار به شما ارائه می دهد. مزایای تجزیه و تحلیل بازار هدف عبارتند از:

  • شناسایی بازار هایی با کمترین و بیشترین پتانسیل ها : تجزیه و تحلیل بازارهای هدف به شما کمک می کند تعیین کنید که کدام بازارها دارای پتانسیل های بالقوه هستند و کدام بازارها کم ارزش تر هستند.
  • یافتن شکاف هایی در بازار برای پوشش دادن : تجزیه و تحلیل بازار هدف این فرصت را فراهم می کند تا مناطق استفاده نشده و یا کمتر دیده شده در بازار را به پیدا کنید که محصول شما می تواند آنها را پوشش دهد.
  • ارزیابی قابلیت بقای محصولات : بازخورد از مشتریان بالقوه در بازار هدف شما می تواند به تعیین میزان موفقیت محصول شما کمک کند.
  • یافتن بازارهای جدید : ممکن است بازار جدیدی را که به محصولات شما علاقه مند است پیدا کنید.

 

۳.برای بره مندی از قیمت فروش بالاتر و تضمین بازار ، یک شرکت تعاونی بازاریابی را تشکیل دهید یا به یکی از این شرکت ها بپیوندید.

شرکت تعاونی بازاریابی سازمانی است که گروهی از کشاورزان که محصولات مشابه تولید می کنند را گردآوری و اداره می کند. کشاورزان به یک تعاونی بازاریابی ملحق می شوند تا کنترل بیشتری روی بازار هدف برای بازاریابی محصولات خود داشته باشند تا قیمت خالص دریافتی محصولات خود را افزایش دهند و همچنین هزینه های بازاریابی محصولات خود را کاهش دهند. همچنین به دلیل تامین نهاده های کشاورزی مانند بذر و کود و … مورد نیاز آنها توسط شرکت تعاونی ( در حجم زیاد برای همه کشاورزان زیرمجموعه )، قیمت هزینه های اولیه کشاورزان کاهش چشمگیری پیدا می کند و  با تامین و پشتیبانی توسط شرکت تعاونی ،بازار کالاهای خود را امن تر کنند.

۴.با خریداران قرارداد فروش مشروط امضا کنید.

قرارداد فروش مشروط، قراردادی است که در آن فروشنده به خریدار اجازه می دهد اقلام مندرج در قرارداد را تحویل گرفته و هزینه آنها را بعداً پرداخت کند. همچنین تا زمانی که قیمت تمام شده توسط خریدار پرداخت نشود مالکیت حقیقی کالا متعلق به فروشنده است. همچنین این قرارداد ها موجب ایجاد برتری شما نسبت به رقبا و جذابیت برای خریدارن می شود.

 

در مقالات آتی سعی میکنیم تا به دیگر جوانب ریسک های این حوزه و مدیریت آنها بپردازیم.

به اشتراک بگذارید

یادداشت های مرتبط

مشکلات صنعت کشاورزی
مقاله
Mohammadreza Abedini

مشکلات جهانی صنعت کشاورزی

در این مقاله از مقالات مجموعه نادهی قصد داریم تا به شیوه حل مشکلات جهانی صنعت کشاورزی بپردازیم. اکثر مدیران کسب‌وکار ها به خوبی می‌دانند

ادامه مطلب »
نمک زدایی آب
مقاله
Mohammadreza Abedini

نمک زدایی آب

در پاسخ به بحران کمبود آب در جهان، اصلی‌ ترین روش ارائه شده توسط دانشمندان، روش نمک زدایی آب شور است. به دلیل کمبود فزاینده

ادامه مطلب »
مزرعه من
مقاله
Mohammadreza Abedini

ریسک منابع انسانی

در آخرین مقاله از سری مقالات مدیریت ریسک در کشاورزی، به معرفی ریسک منابع انسانی و نحوه مدیریت آن خواهیم پرداخت. شما میتوانید مقاله قبل

ادامه مطلب »