مزرعه من

ریسک منابع انسانی

در آخرین مقاله از سری مقالات مدیریت ریسک در کشاورزی، به معرفی ریسک منابع انسانی و نحوه مدیریت آن خواهیم پرداخت. شما میتوانید مقاله قبل مجموعه نادهی در رابطه با مدیریت ریسک در کشاورزی را در اینجا مطالعه فرمایید.

 

ریسک منابع انسانی

همانطور که در مقالات پیشین بیان شد، مشاغل کشاورزی دارای انواع مختلفی از ریسک ها از جمله ریسک تولید، ریسک قیمت یا بازار، ریسک مالی، ریسک قانونی و در نهایت ریسک منابع انسانی می باشند. در حالی که ریسک تولید و ریسک بازار یا قیمت مهم ترین چالش هایی است که باید توسط کشاورزان مورد توجه قرار گیرد، اغلب نادیده گرفتن چالش ریسک منابع انسانی منجر به تأثیرات نامطلوب در دستیابی به ثبات مالی ناشی از فعالیت های کشاورزی می شود.

متخصصان مدیریت ریسک به طور سنتی بیشتر بر علل مهم ریسک در کشاورزی مانند شرایط آب و هوایی، بحران های اقتصادی، بیماری ها و بلایای طبیعی و راه های مقابله با این ریسک ها تمرکز می کنند. به همین دلیل در عرصه مدیریت ریسک در کشاورزی توجه کمی به ریسک منابع انسانی شده است. پرداختن به مدیریت ریسک منابع انسانی، نشان دهنده این واقعیت است که به اهمیت و نقش بالای افراد برای تحقق اهداف مزرعه پی برده ایم، چراکه منابع انسانی بر اکثر تصمیمات تولیدی، مالی و بازاریابی تأثیر می گذارد. افراد می توانند به منظور دستیابی به آنچه مدیران برنامه ریزی کرده اند کمک رسان باشند و یا مانع از رسیدن به اهداف شوند.

ریسک منابع انسانی در کشاورزی معمولاً به تهدیدها و خطرات مربوط به افراد و روابط آنها با یکدیگر اشاره دارد. این روابط می تواند مربوط به اعضای خانواده، کارکنان مزرعه یا مشتریان باشد. معمولا ریسک منابع انسانی از یکی از سه عامل طلاق، مرگ و یا ناتوانی ناشی می شود که تأثیر هر یک از این رویدادها می تواند برای یک مزرعه مخرب باشد.

منابع انسانی در مدیریت ریسک دو نقش دارند. اول آنکه افراد می توانند خود تبدیل به منبع ریسک شوند. به عنوان مثال مواردی مانند : کمبود کارکنان، امتناع کارگران از عهده گرفتن مسئولیت های اضافی، ترک کردن یک کارگر کلیدی، فقدان مهارت های مدیریتی افراد و ارتباطات ضعیف، از مواردی است که افراد خود به منبع ریسک برای کشاورزان بدل می شوند. دوم آنکه افراد در کنترل و مدیریت ریسک می توانند نقش به سزایی ایفا کنند. به عنوان مثال، افرادی که از نبوغ خود برای حل مشکلات غیرمنتظره استفاده می کنند، کارکنانی که متعهدانه و دلسوزانه برای پیشرفت سازمان تلاش مضاعف می کنند و غیره را به عنوان نمونه هایی از اهمیت افراد در مدیریت ریسک کشاورزی می توان بیان کرد.

 

منابع انسانی ریسک منابع انسانی 2 300x145

 

دایره منابع انسانی، جامعه ای فراتر از کارمندان معمولی تمام وقت را شامل می شود. به عبارتی منابع انسانی شامل کلیه پرسنل مدیریتی و کارگری، اعضای خانواده، افراد تمام وقت و پاره وقت و کارکنان فصلی در طول سال یک مزرعه می شود. ریسک منابع انسانی و مدیریت آن نقش مهمی در مشاغل مزرعه ای در هر اندازه ای ایفا می کند. دریک مزرعه، جهت گیری و مدیریت کارمندان بسیار اهمیت دارد. هیچ مجموعه ای از افراد آنقدر کوچک نیست که از نیاز به رهبری اجتناب کند یا آنقدر بزرگ باشد که رهبری آن غیرممکن باشد. چراکه حتی در یک کسب و کار که شامل تنها دو نفر است، امکان ایجاد درگیری های جدی وجود دارد که می تواند تداوم و موفقیت آن کسب و کار را با خطر مواجه سازد.

 

راهکارهای مدیریت ریسک منابع انسانی

  1. منابعی را برای جایگزینی کارمندان ارزیابی کنید تا در شرایط بحرانی بتوانید خلاء نیروی کار خود را پوشش دهید.
  2. کارکنان خود را از آموزش کافی بهره مند سازید. افزایش توانمندی و مهارت یک کارمند می تواند از استخدام چندین کارمند در رسیدن به موفقیت موثر تر واقع شود.
  3. ایمنی کارمندان خود را تامین کنید و نیازهای بیمه سلامت و زندگی آنها را در نظر بگیرید.
  4. کارمندان خود را در برابر حوادث غیر منتظره بیمه کنید.
  5. با کارکنان و اعضای خانواده ارتباط مناسب و سازنده برقرار کنید.
  6. عملکرد های خوب کارمندان خود را تشخیص داده و به آنها پاداش دهید تا متوجه ارزشمندی کار خود و تکرار آن برای موفقیت مجموعه شوند.

 

مدیریت ریسک با شناسایی مهمترین ریسک هایی که با آن روبرو هستید شروع می شود و با درک تأثیرات احتمالی و نتایج نامطلوب و انجام اقداماتی برای کاهش اثرات آن انجام می شود. سخت و کمی دور از انتظار است که یک کشاورز به تنهایی، تمام ریسک هایی را که مزرعه او با آن روبرو است را شناسایی و مدیریت کند. اگر پاسخ را نمی دانید یا شروع برنامه ریزی مدیریت ریسک به تنهایی برای شما مشکل است، از سایر ارائه دهندگان خدمات کمک بگیرید.

 

مزرعه من منابع انسانی ریسک منابع انسانی gandom 300x225

 

با توجه به مقالات گذشته و آگاهی نسبی از مخاطرات و ریسک های عرصه کشاورزی و همچنین مشکلات متعدد کشاورزان، ایجاد یک مزرعه شخصی، جهت بهره مندی از محصولات با طراوت و شاداب و همچنین درک لذت کشاورزی، مسیری سخت و ناممکن به نظر می رسد. ما در مجموعه مزرعه من که از زیر مجموعه های شرکت سرمایه گذاری نادهی است، سعی در برآورده کردن این آرزو برای مخاطبین خود و از طرف دیگر سعی در کم کردن مخاطرات و مشکلات کشاورزان و تولیدکنندگان، از طریق پیوند مستقیم آنان با مصرف کنندگان، با شیوه های نوین مدیریتی داریم.

مزرعه من عنوان کسب و کاری است که با هدف تامین غذای سالم و ایجاد پیوند مستقیم میان تولید کننده و مصرف کننده به وجود آمده است.رهگیری محصولات از مبدا تولید تا مقصد مصرف، ‌ویژگی منحصر به فرد این کسب و کار نوپا است. ‌به عبارت دیگر محصولات این مزرعه از ابتدای راه تولید تا انتهای مسیر مصرف راهی را می پیمایند که توسط مصرف کننده قابل نظارت و بازبینی است و هر محصولی به شکلی شفاف و روشن مشخص است که در کجا، ‌توسط چه کسی و با چه شیوه و روشی تولید شده است.

به منظور دسترسی به این امکان،‌ مزرعه من سه شیوه ارتباط با تولید کنندگان دارد :

  1. مزرعه ای را می پذیرد تا استانداردهای مزرعه من تطبیق دهد، ‌که از قرارداد خرید تضمینی برخوردار می شود.
  2. در مواردی که مزرعه تولید کننده علاقمند به استفاده از ابزارهای مالی و روش های تامین نقدینگی مزرعه من باشد، امکان پیش خرید محصولات با تعهد به رعایت روش های تولید مزرعه نادهی وجود خواهد داشت و با این روش تولید کنندگان دسترسی به منابع مالی ارزان قیمت را خواهند داشت.
  3. مزرعه من امکان مشارکت در ایجاد مزارع جدید تولید محصولات دامی و کشاورزی را در قالب های مختلف خواهد داشت.

 

علاوه بر این موارد، مصرف کنندگان نهایی با عضویت در شبکه مزرعه من، ‌امکان سرمایه گذاری و مشارکت در تولید محصولات دامی و کشاوری را دارند، ‌امری که علاوه بر تامین مواد سالم غذایی امکان کسب منفعت و درآمد زایی ناشی از سرمایه گذاری در توسعه کسب و کارهای روستایی را نیز برای آنها فراهم می نماید.

 

به اشتراک بگذارید

یادداشت های مرتبط

مشکلات صنعت کشاورزی
مقاله
Mohammadreza Abedini

مشکلات جهانی صنعت کشاورزی

در این مقاله از مقالات مجموعه نادهی قصد داریم تا به شیوه حل مشکلات جهانی صنعت کشاورزی بپردازیم. اکثر مدیران کسب‌وکار ها به خوبی می‌دانند

ادامه مطلب »
نمک زدایی آب
مقاله
Mohammadreza Abedini

نمک زدایی آب

در پاسخ به بحران کمبود آب در جهان، اصلی‌ ترین روش ارائه شده توسط دانشمندان، روش نمک زدایی آب شور است. به دلیل کمبود فزاینده

ادامه مطلب »
ریسک قانونی و زیست محیطی
دسته بندی نشده
Mohammadreza Abedini

ریسک قانونی و زیست محیطی

در این مقاله از سری مقالات مدیریت ریسک در کشاورزی، قصد داریم تا به ریسک قانونی و زیست محیطی و نحوه مدیریت آن بپردازیم. شما میتوانید مقاله قبل از سری

ادامه مطلب »