سیستم جزر و مد

سیستم جزر و مد

در آخرین مقاله از سری مقالات سیستم های کشت هیدروپونیک، به معرفی سیستم جزر و مد خوهیم پرداخت. شما میتوانید مقاله قبل مجموعه نادهی در رابطه با انواع سیستم های کشت هیدروپونیک را در اینجا مطالعه فرمایید.

 

سیستم جزر و مد

سیستم جزر و مد هیدروپونیک که نام دیگر آن سیستم سیل و تخلیه است، سیستمی است میان سیستم آبیاری قطره ای و کشت عمیق در آب هیدروپونیک، که در آن گیاهان به جای تغذیه به واسطه قطره های آب (سیستم آبیاری قطره ای هیدروپونیک) و یا قرار گرفتن به صورت دائمی درون آب (سیستم کشت عمیق در آب هیدروپونیک)، هر چند ساعت یکبار به صورت کامل درون آب غوطه ور می شوند تا ریشه ها خیس شده و فرصت جذب مواد مغذی را داشته باشند. سپس در بازه های مشخص، با عمل کردن تایمر و قطع شدن پمپ، آب درون سیستم تخلیه می شود. خالی شدن آب درون سیستم، این فرصت را به ریشه های گیاه می دهد تا بتوانند به طور مناسب هوادهی شوند.

همچنین سیستم جزر و مد هیدروپونیک امکان تغذیه دوره ای را برای تولیدکنندگان فراهم می آورد. تغذیه دوره ای بدین معنی است که هنگامی که سینی گیاهان در حال رشد از محلول مواد مغذی خالی می باشد، پرورش دهندگان این امکان را پیدا می کنند تا به راحتی بتوانند به کاشت یا برداشت گیاهان درون بستر ها بپردازند.

سیستم جزر و مد هیدروپونیک تقریباً برای همه انواع گیاهان، به ویژه گیاهانی که دارای ریشه فراوان می باشند مناسب است، زیرا ریشه های گیاه از فضای زیادی برای رشد برخوردار هستند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که با کاشت گیاهانی که دارای ریشه های فراوان می باشند، میزان بیشتری مواد مغذی محلول درون آب نیاز است و همچنین فاصله زمانی بررسی و تنظیم پارامتر های محلول مواد مغذی داخل مخزن نیز کاهش می یابد و نیاز به مراقبت بیشتری می باشد.

 

سیستم جزر و مد کشت هیدروپونیک سیستم جزر و مد ebb flow 300x203

 

مزایا سیستم جزر و مد هیدروپونیک

  • نسبت به روش های فیلم تغذیه ای یا قطره ای نسبت در مقابل خشک شدن گیاه به واسطه قطع شدن پمپ مقاوم تر است.
  • دسترسی بالاتری در برداشت و کاشت محصولات برای پرورش دهنده  فراهم می کند.

 

معایب سیستم جزر و مد هیدروپونیک

  • به محلول مغذی بیشتری نیاز دارد. بنابراین هزینه کود نسبت به روش های دیگر بالاتر است.
  • می تواند به دلیل گرفتگی لوله های سرریز، خروج جریان آب مختل شود و در طولانی مدت باعث خفگی گیاه شود.

 

در کنار روش کشت هیدروپونیک، روشی دیگر به نام روش کشت ایروپونیک (هواکشت) نیز برای کاشت گیاهان استفاده می شود که تقریبا دارای اصول یکسان با کشت هیدروپونیک است، اما در نحوه تغذیه گیاهان تفاوت هایی را دارا می باشد. در سیستم ایروپونیک، ریشه های گیاه در هوا معلق هستند و توسط محلول مواد مغذی که به وسیله مه پاش ها در فضا پاشیده می شود تغذیه می شوند. فاصله مه پاش ها تا ریشه گیاه بسیار کم است. همچنین یک تایمر برای کنترل پمپ مواد مغذی استفاده می شود و به طور معمول بین هر پاشش مه پاش ها، چند دقیقه فاصله است. در این روش هرچه اندازه ذرات محلول معلق در هوا کوچکتر باشد ، جذب آن توسط ریشه های گیاه سریعتر و رشد گیاه بهتر می شود.

 

مزایای سیستم ایروپونیک

  • اکسیژن فراوان برای ریشه گیاه
  • استفاده بهینه از آب

 

معایب سیستم ایروپونیک

  • از دیگر روش های کشت گیاهان گرانتر است.
  • در برابر خشک شدن ناشی از قطع برق بسیار آسیب پذیر است.
  • دارای سیستم هوادهی پیشرفته تر نسبت به سیستم های هیدروپونیک و پیچیدگی بالاتر
  • عدم امکان پوشش مناسب گیاهان دارای ریشه های فراوان توسط مه پاش ها

 

سیستم جزر و مد کشت هیدروپونیک سیستم جزر و مد hydroponics tomatoes 300x200

 

این روش کشت نیز همانند کشت هیدروپونیک دارای سیستم های مختلف می باشد که بدلیل اقتصادی نبودن برای استفاده صنعتی در عرصه کشاورزی، از پرداختن به جزئیات آن صرف نظر میکنیم.کشت هیدروپونیک هم اکنون در گلخانه های کشورمان رونق گرفته و انواع مختلفی از گیاهان به واسطه سیستم های کشت هیدروپونیک، نظیر توت فرنگی، گوجه فرنگی و غیره پرورش می یابند.

 

به اشتراک بگذارید

یادداشت های مرتبط

مشکلات صنعت کشاورزی
مقاله
Mohammadreza Abedini

مشکلات جهانی صنعت کشاورزی

در این مقاله از مقالات مجموعه نادهی قصد داریم تا به شیوه حل مشکلات جهانی صنعت کشاورزی بپردازیم. اکثر مدیران کسب‌وکار ها به خوبی می‌دانند

ادامه مطلب »
نمک زدایی آب
مقاله
Mohammadreza Abedini

نمک زدایی آب

در پاسخ به بحران کمبود آب در جهان، اصلی‌ ترین روش ارائه شده توسط دانشمندان، روش نمک زدایی آب شور است. به دلیل کمبود فزاینده

ادامه مطلب »
مزرعه من
مقاله
Mohammadreza Abedini

ریسک منابع انسانی

در آخرین مقاله از سری مقالات مدیریت ریسک در کشاورزی، به معرفی ریسک منابع انسانی و نحوه مدیریت آن خواهیم پرداخت. شما میتوانید مقاله قبل

ادامه مطلب »