صنایع دستی و گیاه وتیور

مردم روستایی در تایلند، اندونزی، فیلیپین، آمریکای لاتین و آفریقا، از برگ‌های گیاه وتیور برای تولید صنایع‌دستی با کیفیت خوب استفاده می‌کنند و یک فرصت مهم برای درآمدزایی را به وجود آورده‌اند.

 صنایع‌دستی

نشریه «صنایع‌دستی وتیور در تایلند» چاپ ۱۹۹۹ توسط شبکه «وتیور ریم پاسیفیک» کتابچه راهنمای خیلی خوبی برای استفاده عملی از آن و نشان دادن مصنوعات تهیه شده است که در بخش مأخذ این فصل نیز آمده است.

برنامه توسعه کشور سلطنتی تایلند، کمک‌های رایگانی را برای آموزش ساخت صنایع‌دستی با کمک وتیور برای شرکت‌کنندگان خارجی ترتیب داده است.

 کاه‌گل پشت‌بام، کاه پوش، گالیپوش

برگ‌های گیاه وتیور بیش از برگ‌های گونه Imperata cylindrical دوام دارند که این خاصیت به گفته کشاورزان تایلند، آفریقا و جزایر جنوبی اقیانوس آرام، حداقل بیش از دو برابر گونه علفی گیاه مذکور است. ازاین‌جهت مخصوصاً برای استفاده در تهیه آجر و کاه‌گل و فرش کردن پشت‌بام، مورد توجه است. بنا بر اظهار کاربران، برگ‌های وتیور نیز دارای خاصیت دفع‌کنندگی موریانه هستند.

در ونزوئلا از گیاه وتیور در تهیه خشت، آجر، کاه‌گل، فرش کردن،تهیه گالیپوش و سایر صنایع‌دستی  استفاده می شود.

 

صنایع دستی و گیاه وتیور صنایع دستی و گیاه وتیور vetiver lotion 300x183

– کاربرد وتیور در تولید آجر و خشت گلی

کاه و حصیر تولیدشده از گیاه وتیور به‌صورت گسترده‌ای در کشور سنگال در آفریقا برای ساخت خشت و آجر که در برابر ترک و شکستگی مقاومت دارند، استفاده می‌شوند.

وزارت مسکن و سـاخـتـمان تایلند برای خانه‌سازی استفاده‌های زیادی از آجرها و ستون‌هایی می‌کنند که ترکیبی از رس و برگ‌های گیاه وتیور است. این قبیل آجرها دارای هدایت حرارتی بسیار پائینی بوده که نتیجه استفاده از این مصالح کاهش مصرف انرژی و راحتی خانه است و این خصوصیات در بخش آزمایشگاهی به اثبات رسیده است.

– نخ، ریسمان، طناب

شالی‌کاران دلتای رودخانه مکانگ که در منطقه به‌صورت عمده مشغول به کار می‌باشند، یکی دیگر از کاربردهای برگ گیاه وتیور را کشف کردند و آن کاربرد الیاف علف وتیور، به‌عنوان ریسمان برای بستن دسته‌های نشا برنج و کاه آن است.

در این کاربرد کشاورزان استفاده از کلاف ساخته شده از گیاه وتیور را نسبت به برگ نخل خرما، الیاف موز و حصیر و نی بوریا ترجیح می‌دهند و این به خاطر نرمی و قابلیت انعطاف و محکمی کلاف وتیور است.

– کاربرد تزئیناتی گیاه وتیور

گیاه وتیور بالغ دارای گل ارغوانی روشن و بسیار زیبا است که می‌توان از گل‌های بریده شده و یا به همراه بخشی از ساقه‌های گیاه وتیور درون گلدان‌ها و یا چشم‌اندازهای داخل باغ‌ها و یا دیگر محوطه‌های باز عمومی نظیر پارک‌ها و در کنار دریاچه‌ها استفاده کرد.

– روغن استحصال‌شده از گیاه وتیور برای مصارف پزشکی و آرایشی

در آفریقا، هندوستان و آمریکای جنوبی از ریشه گیاه وتیور به‌صورت گسترده‌ای برای مصارف بهداشتی و پزشکی در موارد مختلف بهره می‌برند، می‌توان از روغن استخراج‌شده ریشه گیاه وتیور برای مداوای یک سرماخوردگی معمولی تا معالجه سرطان استفاده کرد. مراکز تحقیقاتی در آمریکا تأیید کرده‌اند که درون روغن استخراج‌شده از ریشه گیاه وتیور ترکیباتی از آنتی‌اکسیدان‌ها وجود دارد که در کاهش و جلوگیری رشد غدد سرطانی بکار می‌آید. پزشکان تجربی در هندوستان و تایلند برای درمان دردها، از استعمال خارجی روغن گیاه وتیور به روش آروماتراپی در کنار روش‌های روان‌درمانی، بهره می‌برند و تأثیر آرام‌بخش آن نیز باثبات رسیده است. در زیر فهرستی از برخی کاربردهای روغن گیاه وتیور ارائه شده است:

الف – فهرست کاربرد‌های عطرسازی

ـ روغن اصلی خالص (که به نام روخاس، ماجوما معروف است) با نقطه تبخیر بسیار پائین.

ـ وتیورول: با قابلیت حلالیت بالا در الکل و رایحه ضعیف که می‌توان آن را با مواد ثابت‌کننده و با کیفیت‌های مختلف ترکیب کرد.

ـ به‌صورت رقیق‌شده: به‌عنوان چاشنی و به‌عنوان عطر، خنک‌کننده، تازه کننده، نیروبخش و به‌عنوان ادوکلن یا ادوتوالت.

ب- آروماتراپی پزشکی

ـ محافظ پوست، مفید برای سامانه‌ اعصاب مرکزی (CNS) Central Nerve System

ـ معالجه خون‌دماغ

ـ معالجه نیش زنبور

 

 

به اشتراک بگذارید

یادداشت های مرتبط

مشکلات صنعت کشاورزی
مقاله
Mohammadreza Abedini

مشکلات جهانی صنعت کشاورزی

در این مقاله از مقالات مجموعه نادهی قصد داریم تا به شیوه حل مشکلات جهانی صنعت کشاورزی بپردازیم. اکثر مدیران کسب‌وکار ها به خوبی می‌دانند

ادامه مطلب »
نمک زدایی آب
مقاله
Mohammadreza Abedini

نمک زدایی آب

در پاسخ به بحران کمبود آب در جهان، اصلی‌ ترین روش ارائه شده توسط دانشمندان، روش نمک زدایی آب شور است. به دلیل کمبود فزاینده

ادامه مطلب »
مزرعه من
مقاله
Mohammadreza Abedini

ریسک منابع انسانی

در آخرین مقاله از سری مقالات مدیریت ریسک در کشاورزی، به معرفی ریسک منابع انسانی و نحوه مدیریت آن خواهیم پرداخت. شما میتوانید مقاله قبل

ادامه مطلب »