فن آوری و کرونا

اولین بار وقتی شنیدم که دولت چین با ارائه یک اپلیکیشن یا برنامه کاربردی، امکان این را فراهم نموده است که شما همانند ترافیک خودروها از ترافیک و چگونگی و میزان پراکندگی افراد مبتلا به بیماری کرونا هم مطلع بشوید، خیلی تعجب کردم.

کنجکاو شدم تا بفهمم که چگونه می توان بیش از یک ونیم میلیارد ساکنان یک کشور را در چنین چارچوب و نظمی گرد آورد. مفهوم وجود چنین نرم افزاری این بود که دولت چین باید از موارد زیر مطلع باشد :

– شما چه کسی هستید ؟
– در کدام نقطه از کشور ساکن هستید ؟
– چند ساله هستید ؟
–  مرد یا زن ؟
درجه دمای بدن شما در ۲۴ ساعت گذشته چه بوده و چه تغییری کرده است ؟
–  با چه کسی یا کسانی در ۲۴ ساعت گذشته ارتباط و تماس داشته اید ؟
– آیا این افراد در نرم افزار ثبت نام شده اند ؟ یا افرادی خارج از نرم افزار هستند ؟
– اگر محل ثبت اطلاعات شما نسبت به ۲۴ ساعت گذشته تغییر کرده است ، به چه دلیلی شما سفر کرده اید ؟
– اگر دمای بدن شما تغییر کرده است، آیا به پزشک مراجعه کرده اید یا نه ؟ کدام پزشک ؟ کدام مرکز درمانی ؟ نتیجه مراجعه شما باید توسط همان پزشک یا مرکز درمانی در سیستم ثبت شود.
– در این سیستم شما با یکی از سه برچسب : سبز، زرد یا قرمز دسته بندی می شوید و بنا بر همین شیوه معلوم می گردد که مثلا در کدام نقطه از چین افرادی با برچسب قرمز وجود دارند یا در حال تردد یا زندگی هستند و به همین ترتیب در سایر انواع برچسب ها …

موارد فوق و یا مواردی دیگر که احتمالا از آنها اطلاع دقیقی نداریم به دولت چین، نهادهای درگیر در مسائل بهداشتی، مردم عادی، پزشکان، فعالان بخش عمومی و خصوصی تصویر دقیقی از آنچه در اطراف آنها می گذرد، ارائه می کند. و به آنها اجازه می دهد در ارتباطات روزمره خود با دیگری، تصویر دقیقی از وضعیت او یا سایر کسانی که در اطراف هستند را بدست بیاورند.
همه این اطلاعات و همه این شفافیت بر اساس یک نرم افزار کاربردی ساده ولی قدرتمند که به سرعت در اختیار مردم قرار گرفته است، بدست آمده و با توجه به پراکندگی و دسترسی افراد به ابزارهای دیجیتال و گوشی های هوشمند و البته همکاری داوطلبانه مردم و مسئولان با یکدیگر، مبارزه با ویروس در کشوری به بزرگی و پرجمعیتی چین تقریبا مقدور شده است.

نقش فن آوری در چنین لحظات و مقاطع حساسی روشن می شود ، از نظر برخی از ما همچنان گوشی تلفن هوشمند وسیله ای  تفریحی و ابزاری برای جوانان و بچه هاست ولی هر روز ابزارهای تازه ای به زندگی  روزمره ما وارد می شوند که گوشی های هوشمند و اینترنت را همچون آب آشامیدنی، برق یا گاز بعنوان یک ضرورت در زندگی انسان های امروزی تثبیت می کند.

در این میان ما بعنوان مردم، مسئولان و بخش خصوصی و متخصصین فن آوری هر کدام جداگانه مسئولیم و باید هر چه سریعتر و تا دیر نشده با کنار گذاشتن شیوه های قدیمی و کهنه و درگیری ها و رقابت های بی حاصل به سمت یک رفتار معقول جمعی قدم برداریم.

مردم مسئولیت دارند تا به محض راه اندازی چنین سامانه یا سامانه هایی، بجای فروافتادن در تئوری های توطئه و خیالبافی های رسانه های زرد با علاقه مندی و داوطلبانه اطلاعات را در اختیار چنین سامانه هایی قرار دهند.

و نه تنها این مسئولیت را در قبال خود و خانواده و اطرافیان  انجام دهند بلکه به کسانی که ممکن است در اطراف آنها زندگی کنند ولی توانایی و دسترسی به ابزارهایی اینچنین نداشته باشند نیز کمک و راهنمایی کنند. چرا که هیچکس از گزند بیماری در امان نیست و مهم نیست که خود او و یا عزیزانش در چه حال و روزی هستند، همه در این یک موضوع به هم ربط داریم.

مسئولان محترم هم در قبال چنین شرایطی باید بپذیرند که عدم شفافیت، پنهانکاری و نسبت دادن مشکلات به زمین و زمان، صرفا بر حجم مشکلات و گرفتاری های آنها و بی اعتمادی مردم می افزاید، از این فرصت به دست آمده برای رفتاری مدبرانه و معقول همراه با شفافیت استفاده کرده و اجازه دهند تا بخش خصوصی و غیر وابسته به حاکمیت که منافع واضح و روشن اقتصادی و کاری دارد، عهده دار چنین سامانه ای شود. و تجمیع اطلاعات و پردازش داده های خام را به بخش خصوصی واگذار نمایند و از تکرار اشتباهات گذشته که با تصدی گری و دخالت در روند اجرای یک رفتار استاندارد موجبات تاخیر و تعلل در امور را فراهم می کردند، دست بردارند.

بخش خصوصی و بخصوص استارت آپ های مالی و بانکی در کشور دارای رابط کاربری جا افتاده و فعال هستند و به بخش قابل توجهی از اطلاعات عادی مردم دسترسی دارند و کافیست تا ضمن اضافه نمودن بخش سلامت به این برنامه های کاربردی، مدیریت متمرکز اطلاعات تشکیل شده و در یک ارتباط فنی با این قبیل برنامه های کاربردی و پر کاربر این قابلیت اضافه گردد و نتیجه اطلاعات پردازش شده و تجمیع شده نیز به صورت یک نقشه هوشمند در اختیار برنامه های مذکور جهت نمایش به مخاطبان مختلف قرار گیرد.

متخصصان، برنامه نویسان، صاحبان کسب و کارهای مالی و غیر مالی پرمخاطب نیز، یکبار تلاش کنند تا به جای رقابت و مسابقه در مسیر بی حاصل در اثبات خود و نشان تجاری خود، با همدلی و همفکری دور هم گرد آمده و شرایط ایجاد یک دستورالعمل فراگیر و سامانه بهداشتی و درمانی در کشور را با همکاری نهادی های علمی و پزشکی فراهم کنند.

من از همه مردم، مسئولان و فعالان حوزه فن آوری دعوت می کنم تا این بار ورود و ظهور یک ویروس کشنده به کشور که ممکن است تک تک ما و عزیزانمان را درگیر کند و خدای ناکرده آسیبی جدی به جان و مال همه ما وارد نماید را به فرصتی برای همدلی و همکاری و نوآوری تبدیل کنیم.

به اشتراک بگذارید

یادداشت های مرتبط

مشکلات صنعت کشاورزی
مقاله
Mohammadreza Abedini

مشکلات جهانی صنعت کشاورزی

در این مقاله از مقالات مجموعه نادهی قصد داریم تا به شیوه حل مشکلات جهانی صنعت کشاورزی بپردازیم. اکثر مدیران کسب‌وکار ها به خوبی می‌دانند

ادامه مطلب »
نمک زدایی آب
مقاله
Mohammadreza Abedini

نمک زدایی آب

در پاسخ به بحران کمبود آب در جهان، اصلی‌ ترین روش ارائه شده توسط دانشمندان، روش نمک زدایی آب شور است. به دلیل کمبود فزاینده

ادامه مطلب »
مزرعه من
مقاله
Mohammadreza Abedini

ریسک منابع انسانی

در آخرین مقاله از سری مقالات مدیریت ریسک در کشاورزی، به معرفی ریسک منابع انسانی و نحوه مدیریت آن خواهیم پرداخت. شما میتوانید مقاله قبل

ادامه مطلب »