استارتاپ های روستایی راهی برای ارائه صنایع دستی

این روزها علاوه بر جاذبه های گردشگری در روستاها، گزینه دیگری به نام صنایع دستی رونق گرفته که برای روستائیان درآمد زایی می کند. فروش صنایع دستی در هر منطقه، هم می تواند معرف آن منطقه باشد و هم می تواند برای کشور، ارزآوری کند. چرا که روستائیان با استفاده از هنری که از گذشتگان خود به ارث برده اند، برای خود اشتغال زایی می کنند. این موضوع علاوه بر مزیت هایی که بر شمرده شد، داستان مهاجرت روستائیان به شهر را نیز کاهش خواهد داد.

البته در این بین آفتی به نام دلالان در این بازار وجود دارد که امکان انتقال سود بالا به تولیدکنندگان اصلی را از بین برده است. همچنین به خاطر وجود اجناس تقلبی در بازار اعتمادسازی در این زمینه کاری بس دشوار شده است.

مرتضی نقیبی که در زمینه صنایع دستی فعالیت می کند، می گوید:« یکی از مشکلات جدی روستائیان  در این زمینه، دسترسی نداشتن آنها به بازارهای معتبر است. مسیر طولانی روستاها نسبت به شهرهای اطراف، یکی از دلایلی است که روستائیان نمی توانند محصولاتشان را با هزینه پایین به شهر بفرستند و این مساله در موضوع بازاریابی یک مشکل بزرگ محسوب می شود. چراکه دلال ها با ورود به بازار صنایع دستی محصولات دست ساز را با قیمت پایین می خرند و با بهایی گزاف به فروش می رسانند.»

استارتاپ های روستایی استارتاپ های روستایی راهی برای ارائه صنایع دستی 5c8caeba9ba25 2019 03 16 11 37 300x200

او با اشاره به اینکه استارتاپ هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، می توانند فاصله بین خریدار و فروشنده را کم کنند، ادامه می دهد:« استارتاپ ها می توانند محصولات را به صورت مستقیم و آنلاین به فروش برسانند. برای  جذب مشتری بیشتر هم بررسی های لازم انجام می شود و پیشنهادات مربوطه جهت نوآوری های جدید به روستائیان داده خواهد شد. طراحی ها باید با توجه به نیاز روز انجام شود تا بازار گسترده‌تر شود.»

کشاورزی در اقتصاد دیجیتال

دولت اتریش برای حمایت از جامعه روستایی برنامه های مفصلی را در این کشور توسط استارتاپ ها تدارک دیده و اجرا می کند. دولت اتریش سال ها است که برای حمایت از کشاورزان محصولات آنها را خریداری و به بازار تزریق می کند. استارتاپ ها در زمینه ایجاد ارتباط بین مشتری و کشاورز بهتر عمل می کنند. دولت با اطلاع از این موضوع دست استارتاپ ها را در این زمینه باز گذاشته است.

در اتریش رشته های جدید دانشگاهی با ارتباط پیدا کردن با رشته های سنتی، رشته های کشاورزی و منابع طبیعی باعث جذب دانشجویان روستایی شده اند. این رشته برای جذب کشاورزان و فرزندان اهل روستا تاسیس شده است. در این گونه رشته ها دانشجویان یاد می گیرند که چطور بین کشاورزی و استارتاپ ارتباط برقرار کنند و در نهایت تسهیلاتی برای راه اندازی استارتاپ به آنها داده می شود.

 

به اشتراک بگذارید

یادداشت های مرتبط

مشکلات صنعت کشاورزی
مقاله
Mohammadreza Abedini

مشکلات جهانی صنعت کشاورزی

در این مقاله از مقالات مجموعه نادهی قصد داریم تا به شیوه حل مشکلات جهانی صنعت کشاورزی بپردازیم. اکثر مدیران کسب‌وکار ها به خوبی می‌دانند

ادامه مطلب »
نمک زدایی آب
مقاله
Mohammadreza Abedini

نمک زدایی آب

در پاسخ به بحران کمبود آب در جهان، اصلی‌ ترین روش ارائه شده توسط دانشمندان، روش نمک زدایی آب شور است. به دلیل کمبود فزاینده

ادامه مطلب »
مزرعه من
مقاله
Mohammadreza Abedini

ریسک منابع انسانی

در آخرین مقاله از سری مقالات مدیریت ریسک در کشاورزی، به معرفی ریسک منابع انسانی و نحوه مدیریت آن خواهیم پرداخت. شما میتوانید مقاله قبل

ادامه مطلب »