معین های اقتصادی با دستگاه های اجرایی تعامل داشته باشند

نخستین نشست هم اندیشی بین فرمانداری شهرستان داورزن و دستگاه های اجرایی این شهرستان با معین های اقتصادی روستاها، صبح امروز در محل فرمانداری داورزن، برگزار شد.

در این جلسه که با حضور فرماندار داورزن، رئیس ستادهای اجرایی این شهرستان و نماینده معین ها برگزار شد حسین اسداللهی، فرماندار داورزن، گفت:« معین های اقتصادی در سال ۱۳۹۸نتوانستند به اهداف مدنظر برسند و خواسته های استان را محقق کنند. شاید یکی از دلایل آن اتفاقات نابهنگامی است که در نیمه دوم سال۹۸ رخ داد و نه تنها کشور بلکه کل دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. بنابراین مقایسه فعالیت معین های اقتصادی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ موضوعی ناعادلانه خواهد بود. »

او در ادامه با اشاره به اینکه معین ها اقدامات تعریف شده ای باید در حوزه روستاها انجام دهند، ادامه داد:« از جمله وظایفی که معین ها بر عهده دارند، ظرفیت سنجی، آموزش و توانمند سازی اهالی روستاها است. همچنین ایجاد تسهیلات لازم برای کارآفرینی و  ایجاد اشتغال وظیفه دیگر معین های اقتصادی خواهد بود. »

فرماندار داورزن، اظهار کرد:« باید ستاد توسعه در روستاها شکل بگیرد و ظرفیت جدیدی به ظرفیت ها اضافه شود. چراکه معین های اقتصادی اختیاراتی دارند که دستگاه های اجرایی این اختیارات را ندارند. همچنین لازم به ذکر است که در شهرستان داورزن معین های اقتصادی باید در موضوعات کشاورزی ورود پیدا کنند، چرا که اغلب فعالیت روستائیان در این حوزه است.»

 

محمد خیرآبادی، رئیس هیات مدیره شرکت توسعه گران کیمیای شرق تیهو، نماینده معین اقتصادی روستاهای کلاته سادات و بهانگر،در ادامه گفت:« معین اقتصادی روستاهای کلاته سادات و بهانگر سعی داشته که علاوه بر آموزش و ایجاد توانایی در اهالی روستا، برای این مردم ایجاد اشتغال کند. متاسفانه طی ماه های اخیر، فعالیت های روستای بهانگر تحت تاثیر سیل قرار گرفت. مزرعه شتر مرغ این روستا که توسط معین اقتصادی برای تعدادی از جوانان راه اندازی شده بود، به طور کل از بین رفت. طرح مزرعه شتر مرغ در عرض یکسال ۱۲۰ درصد سوددهی داشت. شرکت تعاونی شترمرغ در روستای بهانگر خواستار احیای دوباره این پروژه است و در این راستا نیازمند واگذاری زمین برای این امر، توسط جهاد کشاورزی منطقه داورزن است. حدود ۱۴ نفر در روستای بهانگر عضو این شرکت تعاونی هستند.»

معین های اقتصادی با دستگاه های اجرایی تعامل داشته باشند DSC01535 300x242

او ادامه داد: «در  روستاهای دیگر نیز می توان طرح مزرعه پرورش شتر مرغ را راه اندازی کرد و ما حاضر هستیم تفاهم نامه های مربوطه را در این راستا امضاء کنیم. برای نمونه معاونت اشتغال شهرستان سبزوار ۳۰ امتیاز وام در این زمینه در اختیار ما قرار داده تا برای مددیاران کمیته امداد اشتغال زایی شود. و تا کنون ۱۸ نفر وام خود را دریافت کرده اند تا برای پرورش شتر مرغ آماده شوند. بنابراین هر جور که بخواهیم حساب کتاب کنیم، طرح مورد نظر توجیه اقتصادی خوبی دارد.»

جواد خادمی کیا، مدیر عامل شرکت توسعه گران کیمیای شرق تیهو در ادامه با تشکر از همبستگی دستگاه های اجرایی و معین های اقتصادی در ماجرای سیل بهانگر، ادامه داد:« همبستگی میان معین ها می تواند آینده خوبی را برای اشتغال زایی در روستاها ایجاد کند. یکی از خدماتی که در روستای بهانگر توسط معین اقتصادی این روستا انجام شد، ساخت عمارت بی بی و تبدیل این روستا به یک روستای گردشگری بود. در سال گذشته مزرعه پرورش شتر مرغ و تعاونی پرورش دام با اشتغال آفرینی ۳۰ نفر سهام گزار که همه بومی منطقه بودند با اعتبار یک میلیارد تومان آغاز به کار کرد . متاسفانه در سیل اخیر جایگاه این پروژه به زیر آب رفت، اما در حال حاضر به فکر تهیه یک مکان جدید برای این منظور هستیم. » او ادامه داد:« اگر تصمیم گرفته شد که روستای بهانگر جانمایی شود، معین اقتصادی بهانگر در این زمینه آماده خواهد بود. »

علی اصغر امانیان، رئیس جهاد کشاورزی داورزن، ادامه داد:« پیش بینی می شود سال۹۹ برای روستائیان پربار خواهد بود. در حال حاضر در زمینه موضوعاتی مانند ماکیان، آبزیان، گلخانه ها و… اقداماتی انجام گرفته است. بهتر است پروژه ها تحت نظر معین های اقتصادی باشد و با نام خود معین ها ثبت شود.» او ادامه داد: « با توجه به جهش قیمت محصولات کشاورزی اتفاق خوبی در آینده رخ خواهد داد. چه خوب است که بتوان ارتباطات لازم را بین جهاد کشاورزی و معین ها برقرار کرد. چرا که اطلاعات دستگاه های اجرایی در زمینه معین ها صفر است. »

محمدعلی زید آبادی رئیس اداره بهزیستی داورزن در این نشست، ادامه داد:« در سال ۹۸ با اکثر معین های اقتصادی جلساتی برگزار شد تا بتوان از ظرفیت های هر منطقه استفاده لازم را به عمل آورد. » او اظهار کرد:« درحال حاضر سند توسعه روستا سه دهستان آماده شده است. این در صورتی است که تمام دهستان ها و روستاها نیاز به ظرفیت های مشخص دارد تا در اختیار معین های اقتصادی قرار بگیرد.»

معین های اقتصادی با دستگاه های اجرایی تعامل داشته باشند 2 300x169

گوهری، نماینده بانک رسالت، در ادامه گفت: « با الگوی شبکه توسعه اجتماعی رسالت بحث صندوق های خرد خانگی و کانون های همیاری اجتماعی به میان می آید و این موضوع قابل ثبت در سایت بانک است. درمورد معین های اقتصادی باید عنوان کرد که هر معین اقتصادی خودش می تواند گردش اعتبار داشته باشد تا در کنار این اعتبارات معین ها نیز بتوانند به اشخاص کمک کنند. امسال بیشتر بحث شبکه های خرد خانگی برقرار است و ۲۱ کانون در سطح داورزن شکل گرفته که ۱۳ عدد آن ثبت و باقی روند ثبت را طی می کنند. لازم به ذکر است هر روستا می تواند یک کانون با اعضای حداقل ۵ نفر داشته باشد.»

هادی امیدیان، رئیس کمیته امداد داورزن، ادامه داد:« در مورد معین های اقتصادی ما حاضر به کمک در هر زمینه ای هستیم. اگر حوزه عمل معین ها اعلام و مشخص شود، دستگاه های اجرایی کمک بیشتری برای همکاری خواهند کرد.»

حسین جباری، بخشدار باشتین، در ادامه گفت:« ظرفیت های شهرستان داورزن محدود است و معین های اقتصادی نتوانسته اند از همین ظرفیت های کم به خوبی استفاده کنند. البته نباید از یاد برد که معین های اقتصادی در بحث مشارکت اجتماعی به خوبی درخشیدند. یکی از سخت ترین کارهایی که معین ها بر روی دوش خود دارند مبحث توانمند سازی روستائیان است. امید است که در سال جدید بتوانیم ستادهای توسعه روستایی را شناسایی کنیم و با محوریت معین های اقتصادی برای آنها در شبکه های اجتماعی همپوشانی ایجاد کنیم.» او گفت:« چه خوب است پل اقتصادی بین فرمانداری و معین های اقتصادی، بخشداری باشد.»

در پایان فرماندار داورزن از معین های اقتصادی خواست تا آمار و برنامه های خود را برای سال ۹۹در جلسات بعدی آماده و ارائه کنند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

فیسبوک
توئیتر
لینکداین
تلگرام
واتس اپ
ایمیل
پرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر های مرتبط

آخرین اخبار