کاربرد ربات ها در برداشت محصولات و بکارگيري آنها، تبديل به يکي از موضوعات پر چالش براي محققان در عرصه کشاورزي شده است که در اين مقاله سعي به پرداختن به اين چالش و بررسي جوانب آن مي پردازيم.

کاربرد ربات ها در برداشت محصولات

کاربرد ربات ها در برداشت محصولات و نقش آنها در اتوماسیون صنعت کشاورزی، تبدیل به یکی از موضوعات پر چالش برای محققان در این عرصه شده است که در این مقاله سعی می کنیم تا به بررسی این چالش و جوانب آن بپردازیم .در عصر حاضر و بخصوص پس از شیوع ویروس کرونا که بیماری کارگران و کمبود نیروی کار و همچنین احتمال سرایت بیماری به محصولات کشاورزی، به یکی از جدی ترین تهدید هایی که کشاورزان تا به حال با آن روبرو  شده بودند تبدیل شد، کاربرد ربات ها در برداشت محصولات دارای اهمیت دو چندان شده است.

راب لکلرک ، شریک موسس شرکت سرمایه گذاری آگفوندر می گوید: “ما در حال حاضر کشاورزان را در مواجهه با یک معضل جدی می بینیم که ممکن است کل تجارت آنها را در معرض خطر قرار دهد. چرا که یک نفر می تواند همه را بیمار کند.”
لکلرک معتقد است که صنعت کشاورزی حتی قبل از آنکه ویروس کرونا به مسئله ای تنش زا در حوزه نیروی کار منجر شود، به اتوماسیون بیشتر نیاز داشته است.
تولیدکنندگان مدتهاست در تلاش اند تا راه حلی برای رفع کمبود نیروی کار و همچنین بالابردن رغبت کارگران برای انجام کارهای سخت برداشت محصولات و نیز مدیریت هزینه بالای کارگران فصلی پیدا کنند.
صاحب مزارع توت فرنگی ویش که به عنوان یکی از بنیانگذاران شرکت Harvest CROO، یک شرکت نوپا که در حال توسعه ربات های پیشرفته برداشت توت فرنگی است، شناخته می شود، دلایل کمبود نیروی کار در آمریکا را سرکوب مهاجرت و کم شدن رغبت در بین کارگران خانگی برای انجام کار های ظریف بیان می کند. وی استدلال می کند که تلاش برای خودکار کردن، از بین بردن مشاغل مزرعه ای نیست، بلکه پاسخگویی به خواسته های مصرف کنندگان است که انتظار دارند محصولات را حتی در زمستان به صورت تازه در اختیار داشته باشند.

صنعت کشاورزی در سال های اخیر با رشد چشمگیر و قابل توجهی به سمت مکانیزه شدن حرکت کرده است که این امر مدیون ظهور ماشین آلات کشاورزی است. در برداشت محصول، محصولات زراعی مانند سیب زمینی، گندم و ذرت و غیره، اغلب با استفاده از ماشین آلات مکانیکی جمع آوری و برداشت می شوند. اما بسیاری از سبزیجات که دارای برگ های ظریف هستند و یا میوه های نرم، در برابر برداشت به این شیوه بسیار آسیب پذیر هستند. طراحی دشوار و محدود بودن ربات ها در این زمینه به اندازه کافی چالش زا می باشد، اما این چالش در اینجا متوقف نمی شود چراکه هر راه حل مقیاس پذیر باید مقرون به صرفه نیز باشد.
ویکرام آدو ، مدیر مشترک مرکز کشاورزی دیجیتال دانشگاه ایلینوی-شامپاین می گوید: فناوری برداشت محصولات به واسطه ربات ها، به برنامه ریزی حرکتی پیچیده، بینایی رایانه ای و اینترنت اشیا نیاز دارد. برخی از راه حل های تجاری موجود است اما فقط در تجهیزات بسیار پیشرفته گران قیمت، که برای اکثر کشاورزان به صرفه نیست.

کاربرد ربات ها در برداشت محصولات و بکارگیری آنها، تبدیل به یکی از موضوعات پر چالش برای محققان در عرصه کشاورزی شده است که در این مقاله سعی به پرداختن به این چالش و بررسی جوانب آن می پردازیم. کاربرد ربات ها در برداشت محصولات کاربرد ربات ها در برداشت محصولات Top Agriculture Colleges In Himachal Pradesh 2 300x200

نمونه ای از موفقیت و پیشرفت ها در این حوزه

کاهوی کوه یخی، متداول ترین نوع کاهویی است که در انگلستان کشت می شود و یکی از محصولاتی است که تاکنون در برابر اتوماسیون از خود مقاومت نشان داده است. این محصول هم سطح با زمین رشد می کند، به راحتی آسیب می بیند و باید هنگام برداشت، از نقاط دقیقی قطع شود. از این رو چالش جدیدی برای برداشت است.

یک تیم مهندسی از دانشگاه کمبریج رباتی را به نام “Vegebot” تولید کرده اند که می تواند کاهو کوه یخی را به طور مستقل شناسایی و برداشت کند. این ربات جمع آوری سبزیجات، دارای سیستمی است که این امکان را برای ربات فراهم می کند تا گیاهان را تجزیه و تحلیل کند، آنها را شناسایی کرده و تعیین کند که آیا آماده برداشت هستند یا نه. سپس، با استفاده از سیستم پیچیده برش، ربات در نهایت کاهو را بدون اینکه آن را له کند، از میان بقیه گیاهان جدا می کند.

آنها این ربات را با موفقیت در زمینه های مختلف آزمایش کرده اند. سایمون بیرل، از گروه مهندسی دانشگاه کمبریج می گوید : “هر زمین و محل کاشت این گیاه، چالشی متفاوت است و هر کاهو نیز از نظر ابعادی با دیگری متفاوت است، اما اگر بتوانیم ماشین برداشت رباتیک کاهو را با موفقیت به سرانجام برسانیم، می توانیم آن را با بسیاری از محصولات دیگر نیز سازگار کنیم.”

دکتر فومیا آیدا، که تیم تحقیق را رهبری می کند، می گوید: “ما می خواهیم رویکردهایی را توسعه دهیم که لزوماً مخصوص کاهو نباشد تا بتوان از آنها برای سایر محصولات زراعی نیز استفاده کرد.”

اما مانع پیش رو این سیستم سرعت آن است. برای برداشتن هر کاهو به طور متوسط ​​۳۲ ثانیه زمان نیاز است که بسیار کندتر از جمع شدن بوسیله یک ​​کارگر با مهارت متوسط است.

کاربرد ربات ها در برداشت محصولات و بکارگیری آنها، تبدیل به یکی از موضوعات پر چالش برای محققان در عرصه کشاورزی شده است که در این مقاله سعی به پرداختن به این چالش و بررسی جوانب آن می پردازیم. کاربرد ربات ها در برداشت محصولات کاربرد ربات ها در برداشت محصولات vegebot 300x200

به اشتراک بگذارید

یادداشت های مرتبط

مشکلات صنعت کشاورزی
مقاله
Mohammadreza Abedini

مشکلات جهانی صنعت کشاورزی

در این مقاله از مقالات مجموعه نادهی قصد داریم تا به شیوه حل مشکلات جهانی صنعت کشاورزی بپردازیم. اکثر مدیران کسب‌وکار ها به خوبی می‌دانند

ادامه مطلب »
نمک زدایی آب
مقاله
Mohammadreza Abedini

نمک زدایی آب

در پاسخ به بحران کمبود آب در جهان، اصلی‌ ترین روش ارائه شده توسط دانشمندان، روش نمک زدایی آب شور است. به دلیل کمبود فزاینده

ادامه مطلب »
مزرعه من
مقاله
Mohammadreza Abedini

ریسک منابع انسانی

در آخرین مقاله از سری مقالات مدیریت ریسک در کشاورزی، به معرفی ریسک منابع انسانی و نحوه مدیریت آن خواهیم پرداخت. شما میتوانید مقاله قبل

ادامه مطلب »